ASPECTS of MUSIC, Vol. 12 (2022)
Analysing Music of the 20th and 21st Centuries: Methods, Ideas, Perspectives,
ed. Renata Skupin
ISSN 2082-6044
ISBN 978-83-64615-54-2
ISSN (Online) 2956-3410
ISBN 978-83-64615-72-6
DOI: 10.34861/aspmuz12
Editor-in-chief – Renata Skupin
Number of articles – 9
English translation – Zofia Weaver
Copy editing and English proofreading – John Comber
Editing of musical examples – Piotr Jędrzejczyk
Graphic design – Jan Misiek
Digital typesetting – zajder.pl — PRO POLIGRAFIA
dr hab. Rafał Ciesielski, prof. UJ (Instytut Muzykologii, Uniwersytet Jagielloński, Kraków)
prof. dr hab. Magdalena Dziadek (Instytut Muzykologii, Uniwersytet Jagielloński, Kraków)
dr Małgorzata Grajter (Katedra Teorii Muzyki, Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów, Łódź)
dr hab. Alicja Gronau-Osińska, prof. UMFC (Katedra Teorii Muzyki, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Warszawa)
dr hab. Małgorzata Janicka-Słysz, prof. AMKP (Katedra Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego, Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego, Kraków)
prof. dr hab. Krystyna Juszyńska (Katedra Teorii Muzyki, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina)
dr hab. Tadeusz Kobierzycki (prof. emer., Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Warszawa; Instytut Ego-Analizy Askeion)
prof. dr hab. Ewa Kowalska-Zając (Katedra Teorii Muzyki, Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów, Łódź)
dr hab. Sylwia Makomaska (Instytut Muzykologii, Uniwersytet Warszawski)
prof. dr hab. Anna Nowak (Katedra Teorii Muzyki i Kompozycji, Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego, Bydgoszcz)
prof. dr hab. Violetta Przech (Katedra Teorii Muzyki i Kompozycji, Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego, Bydgoszcz)
dr Ewa Schreiber (Instytut Muzykologii, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań)
dr hab. Jacek Szerszenowicz (Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów, Łódź)
prof. dr hab. Marta Szoka (Katedra Teorii Muzyki, Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów, Łódź)
dr hab. Krzysztof Szwajgier (Katedra Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego, Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego, Kraków)
ARTICLES/ARTYKUŁY
JUSTYNA HUMIĘCKA-JAKUBOWSKA
Problematising the analysis of electronic music – a survey of proposals
DOI: 10.34861/aspmuz12-07_prob-analys
Problematyzowanie analizy muzyki elektronicznej — przegląd propozycji
DOI: 10.34861/aspmuz12-17_pro-analiz
VIOLETTA KOSTKA
Conceptual blending and music. How and what we think of the piano composition Singletrack by Paweł Szymański
DOI: 10.34861/aspmuz12-04_conc-blend
Mieszaniny pojęciowe a muzyka. Jak i co myślimy o utworze Singletrack na fortepian Pawła Szymańskiego
DOI: 10.34861/aspmuz12-16_miesz-poj
KATARZYNA SZYMAŃSKA-STUŁKA
Did Szymanowski foresee ambient music? Testing the ‘design thinking’ method
DOI: 10.34861/aspmuz12-08_did-szyman
83
więcej…
Czy Szymanowski przeczuł ambient music? Próba działania metodą design thinking
DOI: 10.34861/aspmuz12-18_czy-ambien
105
więcej…
MARCIN TRZĘSIOK
Chain or polysyntax: formal punctuation in the music of Witold Lutosławski, based on the example of the Bucolics and Postlude No. 1
DOI: 10.34861/aspmuz12-02_chain-or-polys
127
więcej…
Łańcuch albo polisyntaksa. Problematyka interpunkcji formalnej w muzyce Witolda Lutosławskiego na przykładzie Bukolik oraz Postludium I
DOI: 10.34861/aspmuz12-15_lanc-polis
145
więcej…
SŁAWOMIRA ŻERAŃSKA-KOMINEK
The nightingale in Karol Szymanowski’s sound images
DOI: 10.34861/aspmuz12-01_night-in-sound
165
więcej…
Słowik w obrazach dźwiękowych Karola Szymanowskiego
DOI: 10.34861/aspmuz12-14_slow-obr
185
więcej…
ANALYTICAL CASE STUDIES / STUDIA ANALITYCZNE
AGATA KRAWCZYK
Prosody and versification in relation to musical means in Karol Szymanowski’s song ‘Słowisień’ (from Słopiewnie)
DOI: 10.34861/aspmuz12-11_prob-proso
205
więcej…
Prozodia i wersyfikacja a środki muzyczne w pieśni Słowisień (z cyklu Słopiewnie)
DOI: 10.34861/aspmuz12-19_proz_slopiew
229
więcej…
WOJCIECH STĘPIEŃ
‘Słowisień’ by Karol Szymanowski – paradigmatic analysis and musical topoi
DOI: 10.34861/aspmuz12-10_parad-analys
253
więcej…
Słowisień Karola Szymanowskiego — analiza paradygmatyczna i muzyczne toposy
DOI: 10.34861/aspmuz12-20_pradyg-slopie
MARCIN TRZĘSIOK
‘Słowisień’ by Karol Szymanowski. Between formal logic and illustration
DOI: 10.34861/aspmuz12-09_betw_illust
277
więcej…
Słowisień Karola Szymanowskiego. Między logiką formy a ilustracyjnością
DOI: 10.34861/aspmuz12-21_slow-logik
287
więcej…
MICHAŁ ZIELIŃSKI
A lesson in orchestration, or a not entirely genuine dialogue between two famous composers
DOI: 10.34861/aspmuz12-13_orch-less
297
więcej…
Lekcja orkiestracji czyli nie całkiem prawdziwy dialog dwóch znanych kompozytorów
DOI: 10.34861/aspmuz12-22_lek-ork
313
więcej…
Electronic music is being subjected to musicological analysis increasingly often. However, neither the choice of tools and analytical methods nor the type of data included in the research ensures the acquisition of exhaustive knowledge about this music. The aim of this reflection is to draw attention to existing research trends in electronic music and to the causes of difficulties in selecting appropriate research strategies. In this context, an attempt is also made to identify the challenges faced by researchers analysing this music. The problematisation of the analysis of electronic music has been organised by distinguishing three core problems: the specific character of electronic music, taking into account its multimedia and multimodal nature and distinctive sound material; the idea behind analysis of this music; the achievements of researchers and the tasks faced by those undertaking the analysis of electronic music, taking into account the multiplicity of its genres and categories. These considerations are based both on the subject literature, already established in the field of musicology, and on selected recent monographs, as well as works published in specialist journals.
KEYWORDS: electronic music, analysis, tools, methods
Muzyka elektroniczna staje się coraz częściej przedmiotem analizy muzykologicznej. Jednakże zarówno wybór narzędzi i metod analitycznych, jak i rodzaj danych uwzględnianych w badaniach nie zapewniają pozyskania wyczerpującej wiedzy o tej muzyce. Celem refleksji jest zwrócenie uwagi na już istniejące tendencje badawcze muzyki elektronicznej, a także na przyczyny trudności w doborze odpowiednich strategii badawczych. W tym kontekście podjęto także próbę określenia wyzwań, przed którymi stoją badacze tej muzyki. Problematyzowanie analizy muzyki elektronicznej zostało zorganizowane poprzez wyodrębnienie trzech problemów węzłowych. Po pierwsze, rozważana jest specyfika przedmiotu analizy — muzyki elektronicznej, uwzględniająca multimedialny i multimodalny charakter muzyki, a także szeroko rozumiany materiał dźwiękowy, wyróżniający charakteryzowaną muzykę. Po drugie, podjęto refleksję na temat idei analizy tej muzyki. Po trzecie, omówiono osiągnięcia badaczy i zadania stojące przed badaczami, podejmującymi analizę muzyki elektronicznej z uwzględnieniem wielości jej gatunków i kategorii. Podstawą prowadzonych rozważań jest zarówno literatura przedmiotu o ugruntowanej już pozycji w muzykologii, jak i wybrane najnowsze monografie autorskie, zbiorowe, a także prace opublikowane w specjalistycznych czasopismach.
SŁOWA KLUCZOWE: muzyka elektroniczna, analiza, narzędzia, metodyynamika, czas muzyczny, czas linearny
The theory of conceptual binding put forward by Gilles Fauconnier and Mark Turner states that people blend together familiar concepts to create new ones, and then use the latter to think in broader or different contexts. This kind of thinking is accompanied by a number of constitutive and guiding principles, and among the integrated conceptual networks there are several types that recur. Conceptual blends occur in every discipline, including music. Paweł Szymański’s Singletrack for piano involves three kinds of such blends, concerning compositional process, intraopus style and meanings. In the case of compositional process, we are dealing with a hyperblend composed of three component networks, the first one being a double-scope network, which Fauconnier and Turner consider to be the most advanced type of creativity. I personally perceive the style of the work as a series of Baroque-modernist blends characterised by variable proportions of contrasting means. When it comes to semantics, as many as four meanings are mentioned and justified, comparing the work to the stages of human life, a track made by a bicycle on the sand, a bell effect and a cyclical phenomenon.
SŁOWA KLUCZOWE: conceptual blending, network of conceptual integration, Paweł Szymański, Singletrack
Singletrack na fortepian Pawła Szymańskiego
Celem niniejszego artykułu jest charakterystyka stylu kompozytorskiego wybitnego pianisty i kompozytora, a także improwizatora, nauczyciela oraz autora podręcznika gry na fortepianie — Johanna Nepomuka Hummla na przykładzie jego sześciu sonat fortepianowych powstałych w latach 1792–1824. Analiza i interpretacja tych dzieł przedstawiona została w kontekście przemian zachodzących w kulturze muzycznej na przełomie XVIII i XIX wieku, m.in. w odniesieniu do popularnego wówczas w pianistyce stylu brillant, którego rozwój związany był w dużym stopniu właśnie z działalnością i dorobkiem twórczym Hummla. W tekście uwydatnione zostały silne związki Johanna Nepomuka ze stylem klasycznym oraz inspiracje kompozytora dziełami najważniejszych przedstawicieli klasycyzmu. Analiza porównawcza pozwoliła wskazać nawiązania do kompozycji Josepha Haydna, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Ludwiga van Beethovena czy Muzio Clementiego. Z drugiej strony autorka zwróciła uwagę na elementy postępowe, odwołujące się do kategorii estetycznych romantyzmu, a także na wpływ, jaki utwory Hummla wywarły na wybitnych XIX-wiecznych muzyków takich jak Fryderyk Chopin czy Robert Schumann. Dzięki temu, iż będące przedmiotem rozważań sonaty powstawały na przestrzeni wielu lat, można na ich przykładzie prześledzić przemiany stylu ich autora. W toku analizy wyodrębnione zostały elementy wspólne omawianych utworów, obejmujące specyfikę budowy formalnej, polifonizację faktury, czy wymagające technicznie elementy wirtuozowskie. Jednocześnie autorka doceniła unikatowy charakter poszczególnych dzieł oraz kunszt kompozytorski austriackiego twórcy.
SŁOWA KLUCZOWE: Johann Nepomuk Hummel, sonaty fortepianowe, styl brillant, przełom XVIII i XIX wieku
[w przygotowaniu]
SŁOWA KLUCZOWE: [w przygotowaniu]