Tytuł:
Kilka uwag o fenomenologii muzyki Hansa Mersmanna

Autor:
Magdalena Dziadek

Wydanie:
2019

Liczba odsłon: 340

Opublikowany:
2019
DOI:
10.34861/aspmuz9-09_kilka-uwag

Streszczenie

Nieczęsto dziś przywoływana monumentalna praca Hansa Mersmanna Angewandte Musikästhetik jest imponującym przykładem „wielkiej narracji” w muzykologii I połowy XX wieku. Artykuł przybliża filozoficzne i naukowe źródła myśli Mersmanna, przedstawiając książkę jako kontynuację pomysłów zawartych w tych źródłach, a zarazem pionierskie przedsięwzięcie w muzykologii, zmierzające do stworzenia wielkiej syntezy wiedzy o muzyce, bazującej na konstatacjach nauk ścisłych i zmierzającej do ukazania muzyki, w jej poszczególnych przejawach historycznych, jako sztuki uniwersalnej, ogarniającej prawa kosmosu.

SŁOWA KLUCZOWE: estetyka muzyki, historiozofia muzyczna, muzykologia XX wieku, Hans Mersmann

ABY PRZECZYTAĆ CAŁĄ TREŚĆ — Pobierz dokument PDF