Tytuł:
Hugo Riemann — formalista czy romantyk?

Autor:
Magdalena Dziadek

Wydanie:
2019

Liczba odsłon: 521

Opublikowany:
2019
DOI:
10.34861/aspmuz9-01_hugo-riem

Streszczenie

Dominującym współcześnie interpretacjom Riemannowskiej koncepcji form muzycznych, sprowadzającym ideę autora do tworzenia „suchych”, abstrakcyjnych schematów, a jego metodę — do czystej empirii, autorka przeciwstawia romantyczny wizerunek uczonego o rysach wywiedzionych z jego pism estetycznych. Kładzie nacisk na łączność poglądów Riemanna na muzykę i jej tworzenie z tradycją romantyczną, odnosząc je zarówno do źródeł, na które powoływał się sam Riemann (Adolf Bernard Marx, Moritz Hauptmann i in.), jak i do pism romantycznych kompozytorów (Carl Maria Weber, Robert Schumann). Pracę uzupełnia przegląd XX-wiecznych prac Poświęconych Riemannowi.

SŁOWA KLUCZOWE: nauka o formach muzycznych, romantyczna estetyka muzyki, niemiecki mit muzyki, Hugo Riemann

ABY PRZECZYTAĆ CAŁĄ TREŚĆ — Pobierz dokument PDF