Tytuł:
Audiacyjny model wczesnej edukacji muzycznej

Autor:
Beata Bonna

Wydanie:
2018

Liczba odsłon: 587

Opublikowany:
2018
DOI:
10.34861/aspmuz8-05_aud-model

Streszczenie

W pierwszej części artykułu zaprezentowane zostały teoretyczne podstawy audiacyjnego modelu wczesnej edukacji muzycznej, oparte na koncepcji uczenia się muzyki Edwina E. Gordona. Kolejna część ogniskuje się na głównych założeniach i celach realizowanej w ramach modelu wczesnej edukacji muzycznej. Należą do nich cele związane z rozwijaniem audiacji, która warunkuje słuchanie, śpiewanie, grę na instrumentach oraz tworzenie muzyki ze zrozumieniem, a także jej docenianie i ocenianie, w sposób zgodny z subiektywnym poczuciem estetyki. Inne istotne cele łączą się m.in. z nauczaniem uwzględniającym indywidualne potrzeby i różnice w strukturze uzdolnienia muzycznego dzieci oraz z sekwencyjnym sposobem nauczania-uczenia się muzyki. W pozostałych częściach artykułu skupiono się na kompetencjach nauczycieli oraz pomiarze zdolności i osiągnięć muzycznych uczniów testami Gordona, jak również na efektywności oddziaływań podejmowanych w ramach modelu wczesnej edukacji muzycznej, weryfikowanych w badaniach eksperymentalnych, które zrealizowane zostały m.in. wśród dzieci sześcioletnich w przedszkolu oraz pierwszych trzech klasach szkoły podstawowej.

SŁOWA KLUCZOWE: audiacja, teoria uczenia się muzyki E.E. Gordona, cele i założenia wczesnej edukacji muzycznej, pomiar zdolności i kompetencji muzycznych uczniów, efektywność wczesnej edukacji muzycznej

ABY PRZECZYTAĆ CAŁĄ TREŚĆ — Pobierz dokument PDF