Tytuł:
Podstawy rozwijania muzykalności dziecka — implikacje dla edukacji 

Autor:
Małgorzata Suświłło

Wydanie:
2018

Liczba odsłon: 415

Opublikowany:
2018
DOI:
10.34861/aspmuz8-02_pods-rozw

Streszczenie

Celem niniejszego opracowania jest prezentacja podstaw rozwijania muzykalności dziecka. W tekście wychodzę od omówienia głównych cech rozwojowych muzykalności, po czym omawiam najnowsze opisane w literaturze badania nad mózgiem, wyznaczające działania edukacyjne i przechodzę do prezentacji implikacji dla rozwijania muzykalności dziecka w okresie wczesnego i średniego dzieciństwa. Opis cech muzykalności dziecka uporządkowany jest tu według poszczególnych sfer rozwoju muzycznego uznanych jako główne składowe zdolności muzycznych (tu: muzykalności), a zatem cechy rozwoju percepcyjnego, cechy rozwoju pojęciowego, cechy rozwoju afektywnego oraz cechy rozwoju wokalnego i motorycznego. W tym fragmencie prezentuję też narzędzie badawcze Joanne Rutkowski: Miarę Rozwoju Głosu Śpiewaczego (Singing Voice Development Measure). W części pt. Z badań nad mózgiem przedstawiam wybrane, ważne dla edukacji muzycznej doniesienia z badań nad mózgiem, zwracając przy tym uwagę na funkcjonujące mity o roli mózgu oraz nieporozumienia wśród badaczy dotyczące błędnego rozumienia terminów okres krytyczny i okres optymalny w rozwoju. W ostatnim fragmencie koncentruję się na implikacjach płynących z badań dla kierowania aktywnością muzycznej dziecka w zakresie: słuchania, gry na instrumencie, śpiewania i ruchu przy muzyce. Tekst kończy się konkluzją na temat roli mózgu i nauczyciela w edukacji muzycznej i rozwoju muzykalności dziecka.

SŁOWA KLUCZOWE: dziecko, muzykalność, rozwój, badania nad mózgiem, podstawy neurobiologiczne, neuromity, edukacja

ABY PRZECZYTAĆ CAŁĄ TREŚĆ — Pobierz dokument PDF