Tytuł:
Badania nad słyszeniem absolutnym u dzieci w wieku wczesnoszkolnym

Autor:
Alicja Kozłowska-Lewna

Wydanie:
2011

Liczba odsłon: 615

Opublikowany:
2011
DOI:
10.34861/aspmuz1-03_bad-nad-slysz

Streszczenie

Autorka prezentuje przegląd współczesnych badań nad słuchem absolutnym i metodą absolutną, omawia wyniki własnych badań sondażowych nad znaczeniem słuchu absolutnego u muzyków oraz przedstawia rezultaty działań eksperymentalnych nad stymulowaniem zdolności do słyszenia absolutnego u dzieci w wieku wczesnoszkolnym.

Celem badań eksperymentalnych było uzyskanie odpowiedzi na pytanie: czy możliwa jest skuteczna stymulacja zdolności do absolutnego słyszenia u dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Programem eksperymentalnego nauczania kształcenia słuchu przy pomocy metody absolutnej objęto dzieci z pierwszych klas szkół muzycznych. Efekty stymulacji odniesiono do dwóch grup kontrolnych, uczonych przy użyciu metody relatywnej.

W wyniku przeprowadzonych badań ustalono, że: słyszenie absolutne daje się kształtować w sposób świadomy, zdolność ta rozwija się głównie we wczesnym dzieciństwie, proces rozwijania zdolności do absolutnego słyszenia rozpoczyna się od trwałego zapamiętywania siedmiu standardów skali diatonicznej C-dur. Potwierdzono wysoką atrakcyjność słyszenia absolutnego u zawodowych muzyków oraz wykazano, że możliwość świadomego stymulowania zdolności do absolutnego słyszenia u dzieci w wieku 7–8 lat przemawia na rzecz stosowania metody absolutnej w początkowym stadium nauki w szkołach muzycznych.

SŁOWA KLUCZOWE: słuch absolutny, badania eksperymentalne, wczesna edukacja muzyczna

ABY PRZECZYTAĆ CAŁĄ TREŚĆ — Pobierz dokument PDF