Zasady przygotowania tekstów
Polityka czasopisma
1. Etyka publikacyjna
Redakcja czasopisma „Aspekty Muzyki” przestrzega zasad Core Practices promowanych przez Committee of Publication Ethics oraz stosuje wytyczne zawarte w COPE Guidelines. Etyka publikacyjna obejmuje m.in. postępowanie w przypadku podejrzenia o plagiat, ghostwriting, guest authorship i zduplikowaną publikację.
Zasady obowiązujące zespół redakcyjny:
- Ocenianie wartości naukowej tekstów oraz ich poprawności językowej z dbałością o równe traktowanie wszystkich autorów.
- Wybór recenzentów z dbałością o całkowicie bezstronną ocenę zgłoszonych artykułów.
- Podejmowanie decyzji o przyjęciu bądź nieprzyjęciu tekstu do druku bez ulegania niepożądanym wpływom.
- Zapewnienie anonimizacji procesu recenzyjnego i przekazywanie informacji dotyczących zgłoszonych tekstów wyłącznie autorowi i recenzentom.
Zasady obowiązujące autorów:
- Zgłaszanie do publikacji wyłącznie prac oryginalnych, nienaruszających praw autorskich innych osób, niepublikowanych i niezgłoszonych do druku w innym wydawnictwie.
- Dostarczenie zgody właścicieli praw autorskich do wszystkich materiałów zamieszczonych w tekście, w tym ilustracji, partytur itp., z zapewnieniem, iż zabezpieczone zostało prawo do ich reprodukcji.
- Ujawnienie potencjalnych konfliktów interesów z osobami recenzującymi dany tekst.
Zgłoszenie tekstu jest równoznaczne z deklaracją autora, że wszystkie etapy badań zostały przeprowadzone rzetelnie pod względem etycznym i naukowym, zgodnie z Europejskim kodeksem postępowania w zakresie rzetelności badawczej.
Zasady obowiązujące recenzentów:
- Rzetelne i merytoryczne przygotowanie recenzji, która zawiera jednoznaczną konkluzję.
- Przesłanie recenzji w ciągu trzech tygodni od otrzymania tekstu.
- Poinformowanie redakcji o odmowie przygotowania recenzji w ciągu siedmiu dni od otrzymania tekstu.
- Zgłoszenie redakcji wszelkich konfliktów interesów.
- Poinformowanie redakcji o zidentyfikowanych przypadkach plagiatu, autoplagiatu, ghostwritingu lub guest authorship.
2. Ghostwriting
W celu przeciwdziałania przypadkom tzw. ghostwritingu redakcja stosuje następujące środki:
- Wymaga od autora złożenia pisemnej deklaracji autorstwa artykułu zgłoszonego do publikacji oraz oświadczenia, iż przedłożony artykuł nie był wcześniej nigdzie publikowany (wzór oświadczenia).
- Zobowiązuje autora do podania informacji o źródłach finansowania badań, których publikacja jest rezultatem.
- W wypadku artykułów przygotowanych przez więcej niż jednego autora — wymaga określenia wkładu poszczególnych autorów w powstanie publikacji.
Redakcja oświadcza, iż będzie dokumentować wykryte przypadki nierzetelności naukowej, a przede wszystkim ghostwriting, oraz ujawni je, powiadamiając jednostki zatrudniające autorów lub inne odpowiednie instytucje.
3. Zasady otwartego dostępu
Czasopismo „Aspekty Muzyki” jest wydawane w formule pełnego otwartego dostępu, na licencji CC BY 4.0, a autorzy zachowują pełne prawa autorskie. Od tomu 9 (2019) artykuły publikowane są na licencji CC BY-NC-ND 4.0. Redakcja nie pobiera żadnych opłat od autorów. Każdy publikowany online artykuł jest identyfikowany za pomocą DOI. Pełne treści poszczególnych tomów są przekazywane do baz czasopism: repozytoriów cyfrowych Biblioteki Narodowej: Polona, Academica; CEJSH — The Central European Journal of Social Sciences and Humanities; Index Copernicus — IC Journals Masters List; RILM Abstracts of Music Literature with Full Text — Répertoire International de Littérature Musicale; PBN — Polska Bibliografia Naukowa; PON — Platforma Otwartej Nauki.
4. Prawa autorskie i archiwizacja
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Aspekty Muzyki”/Aspects of Music są zobowiązani do podpisania umowy licencyjnej, na mocy której udzielają Wydawcy czasopisma na czas nieoznaczony nieodpłatnej licencji niewyłącznej na wykorzystanie utworu na określonych w umowie polach eksploatacji.
5. Polityka prywatności
Dane osobowe i adresy e-mail wprowadzone na stronie internetowej czasopisma „Aspekty Muzyki”/Aspects of Music będą wykorzystywane do celów publikacji tego czasopisma, komunikacji z autorami oraz umożliwienia czytelnikom kontaktu z autorami. Poza tym zakresem nie będą udostępniane osobom trzecim.
6. Procedura recenzji
- Redakcja czasopisma „Aspekty Muzyki” / Aspects of Music stosuje tryb określany jako double-blind peer-review, anonimizując autora i recenzenta za pomocą kodów.
- Do oceny każdej publikacji powoływanych jest dwóch niezależnych recenzentów zewnętrznych, także spoza jednostki naukowej afiliowanej przez autora publikacji.
- Obowiązuje jednolity formularz recenzji artykułów złożonych do publikacji, w języku polskim lub angielskim.
- Recenzja kończy się jednoznacznym wnioskiem co do przyjęcia artykułu do publikacji, dopuszczenia pod warunkiem wprowadzenia w nim istotnych zmian lub jego odrzucenia.
- Warunkiem publikacji tekstu jest otrzymanie dwóch recenzji z pozytywną konkluzją. W przypadkach budzących wątpliwości powoływany jest trzeci recenzent.
Aktualności
Zaproszenie do publikacji artykułów w angielskojęzycznym tomie 13 (2023)
Call for papers
Vol. 13
Special issue
Encounters with the Orient in Music
Manuscript deadline: 15 July 2023
The artistic results of countless ‘journeys to the East’ or ‘encounters with the Orient’ by Western composers are so numerous that it seems impossible to compile a complete list. Hence this repertoire of musical works inspired by oriental Otherness remains an inexhaustible source of discoveries, new readings and (re)interpretations, representing a constant challenge for researchers. The very term ‘orientalism’ carries a variety of meanings and may still be the subject of debate in post-Saidian musicological discourse, finding both continuators of post-colonial theory and apologists of ‘innocent’ musical creativity.
We invite submissions that explore conceptual, methodological or analytical approaches to miscellaneous musical orientalism(s).
- How have collective or individual composers’ notions of the Orient(s) influenced musical works?
- How might (or should) we approach ‘orientalist’ musical works as ‘products’ of their era?
- How can we understand the trajectories of change within the collective or individual artistic understanding of the oriental ‘Other’ represented in music?
- How can musically-orientated modes of inquiry render the Orient(s) more comprehensible to Westerners?
- How can we improve our understanding of the anatomy of a given composer’s encounter with the Orient(s)?
We encourage submissions that reflect on the musicality of orientalism(s) and answer these or other important related questions from the perspective of music theory, historical musicology, new musicology, interdisciplinary or contextual musicology, postcolonial studies, etc. We aim to pair articles from established scholars with early career researchers across the spectrum of music studies.
We accept only unpublished research papers relevant to the theme of the volume. Abstracts may be submitted to the editorial board in advance, to avoid the duplication of topics. Contributions must be written in English, employ Chicago-style source citations (notes and bibliography) and not exceed 40,000 characters in length, and they should be submitted through the Open Journal System (soon available).