Tytuł:
Słowisień Karola Szymanowskiego – analiza paradygmatyczna i muzyczne toposy

Autor:
Wojciech Stępień

Wydanie:
12 (2022)

Liczba odsłon: 388

Opublikowany:
2022
DOI:

10.34861/aspmuz12-20_pradyg-slopie

Streszczenie

Analiza paradygmatyczna pieśni Słowisień Karola Szymanowskiego ujawnia wewnętrzną koherencję motywiczną, która okazuje się być kluczowa dla zrozumienia struktury formalnej pieśni. Na początku przedstawiam sposoby przekształcania materiału muzycznego, a następnie przypisuję poszczególnym motywom kategorie topiczne. Szymanowski łączy ze sobą ptasi śpiew, rytm mazurkowy oraz orientalizującą linię melodycznej dzięki czemu można mówić o topicznym tropowaniu. W mojej analizie wykorzystuję także analogie pomiędzy pieśnią Słowisień a Allah Akbar, Allah! z cyklu Pieśni muezznina szalonego oraz przytaczam fragment instrumentacji utworu, autorstwa samego Szymanowskiego, pochodzącej z 1924 roku.

KEYWORDS: Karol Szymanowski, Słowisień, analiza paradygmatyczna, topos muzyczny, motyw ptasi, orientalizm, topiczne tropowanie

ABY PRZECZYTAĆ CAŁĄ TREŚĆ — Pobierz dokument PDF